luni, 18 ianuarie 2016

Unde sunt zapezile de altadata? O analiza "la rece" a deszapezirii din Galati



Deszapezirea a fost nemaipomenit de extraordinar de mirobolant de eficienta. A fost o performanta maxima a autoritatilor supercompetente care, cu vitejie, patriotism si indarjire au realizat aceasta deszapezire, care a fost ea.

Nu exagerez daca spun ca feed-ul de facebook a fost plin azi si ieri de astfel de status-uri, atat din partea postacilor de partid, cat si din partea unor cunoscuti impresionati sincer de faptul ca, in sfarsit, dupa 25 de ani, ceva ceva s-a miscat mai bine la noi in urbe. Fara falsa modestie, daca unii dintre cei implicati ar fi citit postarile pe care le-am avut anul trecut aici si anul acesta aici, as fi incantat ca am reusit sa contribui iar daca macar una dintre ideile prezentate a fost preluata si implementata, este foarte bine.

foto Viata - Libera
Pe acest blog mi-am propus sa fiu constructiv, de aceea nu voi comenta ba ca e an electoral, ba ca cine candideaza si unde, ba ca de ce nu au facut nimic pana acum, etc., pentru ca ne-am indeparta de subiectul principal, acela al rezolvarii unor probleme concrete. Fara atacuri ad personam, asadar, fara barfa si fara critici politico-electorale. Iata ce a mers bine si ceea ce cred ca a mers prost.

Ce a fost bine:

  • Faptul ca orasul a fost impartit in sectoare, iar responsabilitatea a fost si ea impartita.
  • Faptul ca acolo unde Primaria nu a avut capacitate, a subcontractat companii de constructii detinatoare de utilaje, pentru a face fata.
  • Faptul ca eliberarea carosabilului de zapada a demarat odata cu inceperea ninsorii iar utilajele si personalul au stat in stand-by inca de la inceputul zilei.
  • Faptul ca a existat cat de cat o comunicare din partea Primariei in ziar si pe facebook, cu privire la cateva obligatii si rugaminti catre conducatorii auto.
  • Faptul ca au fost achizitionate cateva freze de mana.

    Ceea ce a fost (si este in continuare) prost:


    • De suprafata reala deszapezita beneficiaza doar 15% din populatia municipiului.

    In Judetul Galati sunt inmatriculate in jur de 110.000 autoturisme. Din acestea, jumatate se afla in municipiul Galati, iar din acestea doar jumatate se incumeta sa utilizeze autoturismul pe timp de iarna. Astfel, cetatenii carora deszapezirea partii carosabile li se adreseaza, sunt in jur de 25.000, dar putem rotunji in sus la 30.000. In total, in Galati sunt 200.000 de pietoni care zilnic se deplaseaza in oras, cu sau fara autoturism. Cum 80% din efortul de deszapezire s-a concentrat pe partea carosabila, rezulta ca populatia "adresata" reprezinta doar 15% din populatia orasului. Astazi, majoritatea trotuarelor, aleilor si cailor de acces din interiorul cartierelor sunt inca acoperite cu un strat de zapada inghetata.


    • Deszapezirea s-a realizat, realmente, doar in proportie de 20%

    Atat pe marile bulevarde, cat si si pe strazile principale si secundare, au fost abandonati munti si diafragme de zapada. Ieri si astazi, ar fi trebuit sa vedem utilaje care incarca zapada si o transporta spre o localizare din afara municipiului. In schimb, orasul arata in continuare dezolant. Adevaratul efort din partea autoritatilor abia ar trebui sa inceapa. Totusi, in ultimele zile, toate utilajele au disparut. Nu exista o strategie pentru ridicarea zapezii stranse, aceasta urmand, cel mai probabil, sa fie lasata sa se topeasca.


    • Costuri mari raportate la eficienta obtinuta.

    Subcontractarea unor companii de constructii este binevenita, din perspectiva faptului ca autoritatile nu detin capacitatea necesara. Decat sa nu faci treaba, deoarece nu ai utilaje si personal, mai bine subcontractezi. Totusi, in ultimii ani, au existat linii de finantare europene care ar fi permis achizitionarea utilajelor necesare. Accesarea acestora ar fi avut un impact bugetar net pozitiv, in locul apelarii la operatori privati.


    • Poleiul deja a aparut

    Dupa deszapezire nu s-a imprastiat material anti-inghet. Pe trotuare dar si pe carosabilul unora dintre strazi, deja exista un strat de gheata periculos. Imediat dupa deszapezirea carosabilului si a trotuarelor, este rolul "sararitelor" sa imprastie material anti-inghet. Acest lucru nu s-a realizat.


    • Comunicarea a lasat de dorit

    Daca as fi fost Primar sau un subordonat responsabil de deszapezire, as fi organizat conferinte de presa din 2 in 2 ore, alaturi de postari pe pagina de Facebook si pe site. In cadrul acestora ar fi trebuit anuntat progresul: ce strazi sunt eliberate, ce strazi sunt blocate, care sunt provocarile, care sunt asteptarile de la cetateni, de la conducatori auto, de la altii. Care e situatia in cartiere, care este situatia transportului in comun, si altele.


    • Managementul de proiect nu a fost unul profesionist.

    Teoria (si practica) in managementul proiectelor spune ca unitatea manageriata este mai usor si mai ieftin de administrat cu cat este mai mica. Orice administrator public ar trebui sa aiba in biblioteca personala, pe langa carti despre urbanism sau despre economie, manualul de PMI sau de PRINCE 2. Din cate inteleg au fost concepute 6 sectoare. Corect ar fi fost ca suprafata municipiului sa fie impartita in minim 40 de sectoare. Raportarea ar fi trebuit realizata de jos in sus si matricial, atat din partea executiei, cat si din partea controlerilor. Repet, nu exista o comunicare intre Primarie si beneficiarul serviciilor sale, cetateanul, reprezentat de cea mai mica structura administrativa - asociatia de locatari. Pentru ca un oras sa fie curat (nu numai iarna), cetatenii trebuie implicati in proces.


    • Concluzie


    Poate ne-am obisnuit cu raul asa ca avem asteptari foarte mici. Un amic posta pe facebook faptul ca normalitatea nu trebuie laudata, ci performanta. De acord. Dar cine hotaraste faptul ca ceea ce s-a intamplat in acest an, desi incontestabil un progres fata de anul trecut, reprezinta normalitatea? O buna parte din populatia Galatiului a vizitat alte tari sau daca nu, a vizitat alte orase. Din acest punct de vedere, Brasovul, oras turistic, performeaza de ani de zile la capitolul deszapezire. Standardele noastre ar trebui sa fie mai inalte decat "Am putut iesi cu masina a doua zi". Standardele noastre ar trebui sa fie "Parca nici nu a nins aseara, dimineata orasul era curat, zapada acoperea doar spatiile verzi." In articolul de anul trecut am demonstrat ca nici macar nu ar costa foarte mult; in jur de 1 Euro / cetatean / 24 ore ninsoare. Ceea ce ma frapeaza este faptul ca, indiferent de motivatie, in momentul in care autoritatile isi dau interesul, se poate realiza un oarecare progres. De unde trag concluzia ca in anii anteriori, acel progres nu a fost inregistrat, nu neaparat din lipsa de competenta, cat mai ales din lipsa de interes. Precum in Brasov, precum in fotografia de mai jos, trebuie sa invatam sa ne crestem standardele.


    Fotografia reprezinta o strada deszapezita din Brasov. Se poate observa cum paratetii si muntii de zapada au fost ridicati.

    Niciun comentariu:

    Trimiteți un comentariu

    Multumesc pentru comentariul adaugat. Foarte constructiv!

    Despre blog

    Imagineaza-ti ca faci ca un cocktail cu gust de administratie, urbanism, societate civila din Galati, ONG-uri, putina politica si antreprenoriat. Se amesteca totul cu poze cu labradori, DIY si se adauga cugetari adanci. Se presara foarte putina politica internationala si nu foarte multa economie, cat sa nu fie prea iute. Se bea doar seara, nu se amesteca decat eventual cu bere, si doar in locul special amenajat pentru conversatii inteligente.