joi, 4 februarie 2016

Reabilitarea unei strazi la Galati costa cat o autostrada.

De pe pagina de Facebook al lui Dan Catalin Predescu, aflu faptul ca Primaria a aprobat bugetul pentru reabilitarea strazii Calea Prutului si prelungirea acesteia, Str. Basarabiei.

Sunt mai multe comentarii de facut aici:

1. Bugetul este enorm.

Citez din Dan Catalin Predescu, cu care sunt total de acord: "S-au alocat 145 Milioane lei, deci 35,3 Milioane lei / km. Conform CNADNR, standardele de cost sunt urmatoarele:

3,1 Milioane lei / km - reabilitare drum national.
5,3 Milioane lei / km - construire drum national.
5,9 Milioane lei / km - construire AUTOSTRADA.

Deci reabilitarea strazii este de 6 ori mai scumpa decat o autostrada si de 11 ori mai mult decat reabilitarea unui drum national." Citatul este inexact, dar fondul ramane.

Foto: Dan Catalin Predescu
Eu unul cred ca fie este o greseala, fie este o gluma proasta. Imi permit sa fac urmatoarele adaugiri.

Inteleg ca proiectul contine urmatoarele componente:

- reabilitarea rețelei edilitare subterane
- reabilitarea carosabilului
- modificarea zonei carosabile și a trotuarelor, pentru amenajarea de parcări noi și piste pentru bicicliști
- reabilitarea trotuarelor
- reabilitarea semnalizării rutiere
- repararea celor două pasaje subterane de pe Calea Prutului
- modernizarea sistemului de iluminat stradal
- înnoirea mobilierului urban
- reabilitarea peisagistică a spațiilor verzi existente și crearea unor spații verzi noi
- modernizarea căii de rulare a tramvaielor (linii, macazuri, peroane, rețea de alimentare)
- mutarea în subteran a tuturor rețelelor de cabluri aeriene (canalizații speciale introduse în trotuare.

Intr-adevar, trebuie sa recunoastem faptul ca toate acestea sunt necesare, dar costurile de realizare nu ajung sub nici o forma la 7,8 Milioane Euro / Km.

Pe langa acest proiect, care pare absolut aberant, pe langa alte proiecte absolut aberante ale Primariei Galati, fac si eu urmatoarele precizari:

2. Pretul s-ar putea justifica doar in cazul in care, in proiect, este inclusa si subtraversarea Str. Domneasca, Str. Traian, Str. Cosbuc, Str. Siderurgistilor (auto si tramvai) si un pasaj suprateran auto de intrare pe / de pe Drumul Viilor.

3. In masura in care la Gara de Calatori, a fost demontata linia de tramvai, este obligatorie crearea unui nou punct intermodal in dreptul pasajului peste calea ferata. Astfel, de la gara se poate merge pe trotuar rulant pana la statia de tramvai dinainte de pod, si totodata conecta zona din valea orasului la o eventuala infrastructura de ciclism, creand un punct de parcare a bicicletelor in zona actualei parcari auto. O statie de taxi se poate amenaja la gara, iar autobuzele deja au statie in zona. Ar fi intr-adevar prima statie intermodala din Galati.

4. E laudabil ca se doreste sa se faca piste de biciclisti. Sper ca proiectul sa fie serios, iar pistele sa fie facute pe carosabil si nu pe trotuar. Desi mai demult Primaria promitea ca toate strazile care se reabiliteaza vor avea prevazute piste de biciclisti, acest lucru, nici pe str. Traian, nici pe celelalte strazi reabilitate, nu s-a intamplat.

5. Trasarea unor linii pe asfalt nu este suficienta pentru incurajarea ciclismului. Trebuie instalate semne de circulatie si semafoare speciale pentru ciclistim, precum si crearea unei retele integrate. Exista la ora actuala un masterplan municipal de ciclism realizat de asociatia ROTARACT, care a fost partial integrat in Planul de Mobilitate Urbana (un alt document controversat, care a inceput bine si s-a terminat prost)

6. Sper ca iluminatul stradal sa fie realizat cu panouri foto-voltaice, becuri cu LED si statii WiFi pe fiecare stalp. Altfel inlocuim un sistem vechi cu un sistem nou dar le fel de prost si energofag. Exista companii care ar face investitia pe banii lor, daca au posibilitatea de a echivala investitia cu publicitate pe stalpi sau pe internet.

7. E laudabil faptul ca se doreste sa se construiasca canivouri pentru coborarea tuturor cablurilor in subteran, dar acestea vor trebui sa fie pozitionate pe trotuar, pentru a nu opri traficul in momentul unor interventii.

8. Trotuarele ar trebui pavate cu dale ecologice (sau cu granit, disponibil din plin in depozitele Primariei) si nu asfaltate. Astfel, pe langa respectarea mediului inconjurator, se va putea interveni peste canivouri, fara deteriorarea covorului asfaltic si reasfaltare. De asemenea, utilizand granitul deja existent in depozite, s-ar eficientiza costurile de constructie.

9. Linia de tramvai ar trebui extinsa inspre port, zona industriala veche a municipiului si mergand pe vechiul traseu, pe la cladirea Vamii, cu intoarcere in spate la ICEPRONAV. Existenta a numeroase Maxi-Taxi-uri pe acest traseu dovedeste faptul ca cerere de transport de calatori exista, iar viitorul in transportul in comun urban este reprezentat de tramvai, pe care noi l-am desfiintat cu spor in ultimii 20 de ani si am ingropat bani in autobuze diesel.

10. Un astfel de proiect nu are ce sa fie finantat din bugetul local, pentru ca nu se incadreaza la categoria proiectelor cu Return on Investment. De asemenea, fiind fundamental vorba de reabilitarea unei strazi, sa speram ca Primaria nu va apela la un imprumut, pentru a-i indatora pe copiii si nepotii nostri. Singura situatie in care implementarea acestuia s-ar justifica ar fi pe fonduri europene, adica cu o contributie de maxim 1,44 Milioane Euro, din bugetul Primariei. Cam atat costa birocratia / luna, la Galati.

Nu isi face nimeni iluzii cu privire la faptul ca proiectul final ar respecta conditiile de mai sus, asa ca, in lipsa acestora, nu ne ramane decat sa presupunem ca proiectul e pur si simplu supra-bugetat.

Sunt foarte curios daca un astfel de proiect ar atrage atentia societatii civile iar aceasta s-ar capacita sa il opreasca sau macar sa il imbunatateasca.

3 lucruri despre intrarea Romaniei in Schengen (o poveste cu Portul Constanta)

Portul Rotterdam
(fotografia nu cuprinde intregul port, acesta se intinde pe o suprafata si mai mare)
Tot felul de politruci, pe la televizor, incearca sa ne vanda povestea cum ca nu suntem primiti in Schengen din cauza ca, vezi-domnule, Portul Constanta ar face concurenta astfel, portului Rotterdam. Un intreg flux al marfurilor pe continentul european s-ar modifica si ar produce unele rupturi pe care europenii nu si le permit.

Am avut curiozitatea sa ma uit peste niste statistici, iar concluzia la care am ajuns este urmatoarea:

Prostii!

1. Dupa containerizare, portul Constanta ocupa un loc in afara statisticilor, dupa:

1. Rotterdam (Olanda)
2. Hamburg (Germania)
3. Antwerp (Belgia)
4. Bremerhaven (Germania)
5. Valencia (Spania)
6. Algeciras (Spania)
7. Felixstowe (Marea Britanie)
8. Saint Petersburg (Rusia)
9. Marsaxlokk (Malta)
10. Gioia Tauro (Italia)
11. Le Havre (Franta)
12. Bruges (Belgia)
13. Barcelona (Spania)
14. Londra (Marea Britanie)
15. Dublin (Irlanda)
16. Genova (Italia)
17. Pireu (Grecia)
18. Southampton (Marea Britanie)
19. La Spezia (Italia)
20. Las Palmas (Spania).

2. Dar poate nu avem un terminal de containere atat de mare, in schimb avem capacitate de tonaj mare si primim mai stiu eu ce cargoboturi imense. MMMMMM Nu. Dupa tonaj, portul Constanta ocupa un loc, din nou, in afara statisticilor (locul 22), dupa 

1. Rotterdam
2. Antwerp
3. Hamburg
4. Amsterdam
5. Marseille (Franta)
6. Novorossiysk (Rusia)
7. Bremerhaven
8. Algeciras
9. Primorsk (Rusia)
10. Le Havre
11. Valencia
12. Saint Petersburg
13. Grimsby & Immingham
14. Bergen (Norvegia)
15. Genova
16. Gothenburg (Suedia)
17. Londra
18. Milford Haven
19. Trieste
20. Dunkirk
21. Bruge

si ... in sfarsit ... pe locul 22: Constanta.

3. Dar poate, pe Marea Neagra circula mai multi pasageri. Gresit din nou!. Dupa numarul de pasageri, iarasi, in afara statisticilor.

1. Pireu
2. Dover (Marea Britanie)
3. Salamina (Grecia)
4. Helsinki (Finlanda)
5. Calais
6. Stockholm (Suedia)
7. Helsingborg (Danemarca)
8. Helsinger (Danemarca)
9. Missina (Italia)
10. Tallinn (Estonia)
11. Napoli (Italia)
12. Regio Calabria (Italia)
13. Capri (Italia) 
14. Puttgarden (Germania)
15. Rodby (Spania)
16. Palma de Mallorca (Spania)
17. Algeciras (Spania)
18. Santa Cruz de Tenerife (Spania)
19. Cirkewwa (Malta)
20. Gozo (Malta)

Am luat statisticile de mai sus, direct de pe wikipedia (aici), dar modificarile daca au avut loc intre timp, evident ca sunt minore. Dealtfel, aici putem vedea faptul ca Romania este abia pe locul 18 / 17 la exporturi / importuri de marfuri containerizate (majoritatea transportate pe apa). Degeaba o fi portul Constanta cel mai mare de la Marea Neagra .. comertul in lumea asta se face pe Atlantic si pe Pacific.

Asta doar asa .. ca reality check. Cand va spune cineva ca nu suntem primiti in Schengen din cauza ca le facem concurenta vest-europenilor (ca or fi olandezi, nemti, spanioli, francezi sau britanici), gantiti-va ca nu suntem nici macar in primele 20 de porturi, asa ca, pe romaneste "nu puneti botul la vrajeala politicianista".

Motivele sunt cu totul altele. Nu ma pricep la ele, dar sigur asta nu-i.

Portul Constanta
(cel mai mare port la Marea Neagra)

miercuri, 3 februarie 2016

Scrisoare deschisa catre Dacian Ciolos




Domnule Prim-Ministru,

Vă vorbește un rocker. Unul care a petrecut mult timp în locuri precum Colectiv și pe care doar norocul l-a ferit de o nenorocire ca cea întâmplată în octombrie anul trecut. Vă vorbește un activist al societății civile. Unul care a participat la acele proteste de stradă care au dărâmat un guvern compromis și care v-au adus în poziția privilegiată în care sunteți. Vă vorbește un cetățean. Unul care încă mai crede în drepturile fundamentale și în datoria autorităților de a asigura menținerea unui regim democratic în România.

Din această triplă postură, vă reamintesc o parte din solicitările străzii din noiembrie anul trecut:

1. Punerea în aplicare a referendumului prin care s-a decis ca Parlamentul României să numere 300 de membri;

2. Punerea eficientă în aplicare a legii votului electronic și a votului prin corespondență.

Astăzi, cheia reformei electorale din România stă în mâinile dumnevoastră. Aveți curajul de a vă asuma răspunderea în fața Parlamentului pentru aceste îmbunătățiri! Sunt esențiale vieții democratice din țara noastră. Strada care a avut un rol esențial în numirea dumneavoastră este încă acolo și vă susține. Cine din Parlament va îndrăzni să respingă acest pachet de legi pentru care vă duceți în fața lor? Și chiar dacă cineva ar face-o, nu uitați, vocile străzii încă se aud și vă vor susține mereu când le veți duce la îndeplinire obiectivele. 

Votul în două tururi la alegerile locale este elementul indispensabil al unei reforme reale și semnificative. Fără el, Parlamentul de 300 de membri și votul prin corespondență nu mai au, nici ele, nici un rost.

Domnule Prim-Ministru,

Vă aflați într-o postură providențială și grea in acelasi timp. Aveți puterea de a fi vocea unei națiuni; care riscă să devină captivă într-un sistem osificat și de a tăia nodul gordian. Noi, cei care ne punem toată încrederea și speranța în dumneavoastră, vă cerem să folosiți toate instrumentele pe care le aveți la dispoziție (inclusiv asumarea răspunderii în fața Parlamentului) pentru a repara ceea ce s-a stricat, pentru a vindeca ranile care s-au deschis, pentru a indrepta ceea ce e nedrept in Romania. Este o șansă prea importantă pentru a o rata.

Asa cum spun cei de la The Doors: The time to hesitate is through! Timpul ezitarilor a trecut.





duminică, 31 ianuarie 2016

8 lucruri despre birocratii din Galati si 8 lucruri depre un eventual viitor primar

Apud Marius Stoian: Fiecare functionar stie faptul ca un ministru va fi inlocuit suficient de repede.



Adaptare:
Fiecare functionar de rang inalt sau director din Primaria Galati stie ca:

1. Primarul nu va face ceea ce a promis ca va face.
Rezulta: Va sta linistit ca nu va munci mai mult, fiind impacat in forul sau interior si automotivat de faptul ca "oricum face prea mult pentru cat este platit".

2. Primarul se schimba, el ramane.
Rezulta: El insusi va vota cel mai slab candidat, indiferent de simpatiile anterioare sau apartenenta la vreun partid politic ce a constituit proptea in angajarea sa.

3. Primarul mai vrea un mandat.
Rezulta: Il va asigura verbal, la finalul mandatului, ca a fost cel mai bun sef pe care l-a avut vreodata. Va incasa impacat prima de final de mandat si va asculta smerit "Multumirea pentru buna colaborare" si totodata "Speranta de a continua impreuna" a primarului in functie, inainte de alegeri. Va fi incercat de o emotie sincera, va incerca chiar o lacrima in cazul doamnelor. Acestea vor avea loc indiferent de opiniile despre sef avute pana in prezent.

4. Primarul nu va concedia functionarii ineficienti pentru ca el crede ca nu ii permite legea.
Rezulta: Poate sta linistit mai departe pe facebook sau citind acest blog.

5. Primarul are nevoie de "oameni de incredere"
Rezulta: Va dori mereu sa fie EL omul de incredere, motiv din care va codosi si "turna" tot ce aude interesant in birou. Mentiune: doar lucruri neimportante dar picante. Cele importante le va pastra pentru sine si le va folosi la momentul oportun.

6. Primarul are nevoie de el pentru a rezolva "orice problema".
Rezulta: Va acoperi unele nereguli pentru a-si rezolva la randul sau "orice problema" cand va avea nevoie.

7. Primarul, pentru a-si trece unele proiecte, crede ca are nevoie de majoritate permanenta in Consiliul Local.
Rezulta: Va avea mereu o relatie speciala si neoficiala cu 2 - 3 consilieri, din partide antagonice, carora le va livra informatii chiar la momentele oportune, pentru a modifica sau dimpotriva, mentine in forma actuala, unele HCL-uri.

8. Primarul nu va face o revolutie in administratia publica, pentru ca acest lucru "nu se poate".
Rezulta: Va identifica si imprastia in birou, prieteni, familie, aparat al primarului,si chiar fata de actualul si urmatorul primar, motive temeinice si de cele mai multe ori bazate pe legislatia in vigoare, din care unele lucruri "nu se pot face", sau "nu se pot face asa usor" sau "se pot face dar foarte greu si nu merita".

Concluzie: Rezistenta la schimbare nu este manifestata doar de catre clasa politica, ci si de corpul celor care servesc un sistem birocratic osificat. Pentru ca administratia publica sa reuseasca sa produca o schimbare reala a nivelului de trai, este necesar ca primarul, oricare ar fi el, sa:

1. Faca o revolutie in administratia publica.
2. Isi aduca alaturi populatia care la votat pentru a pune presiune publica si crea majoritate in Consiliul Local pentru proiecte specifice, si nu sa negocieze o majoritate permanenta cu partidele politice, careia sa ii devina subaltern.
3. Nu aiba alte probleme de rezolvat in afara de administratia publica.
4. Elimine pe toti "oamenii de incredere" din Primarie si sa aduca "oameni de buna credinta" in Primarie.
5. Aiba acces la expertiza juridica relevanta, ceea ce ii va permite sa puna in aplicare majoritatea proiectelor care aparent sunt imposibil de pus in practica.
6. Nu isi doreasca (cu adevarat, sa nu isi doreasca) un al doilea mandat. Sa aiba planuri de viata diferite de primarie. Sa isi doreasca sa rezolve cat mai multe probleme intr-un singur mandat.
7. Identifice si sa formeze un viitor primar, pe care sa il ajute sa se lanseze si sa continue proiectele deja incepute.
8. Doreasca sincer sa indeplineasca ceea ce si-a propus si sa aiba pregatita o demisie in alb in cazul in care nu a realizat macar 30% din ceea ce si-a propus, dupa primii doi ani.

Altfel, cu toate bunele intentii, va fi calcat in picioare de sistem. In teoria managementului schimbarii e o vorba: Singurii oameni carora le place schimbarea, sunt bebelusii uzi. Din proprie experienta va spun ca uneori nici lor.




Despre blog

Imagineaza-ti ca faci ca un cocktail cu gust de administratie, urbanism, societate civila din Galati, ONG-uri, putina politica si antreprenoriat. Se amesteca totul cu poze cu labradori, DIY si se adauga cugetari adanci. Se presara foarte putina politica internationala si nu foarte multa economie, cat sa nu fie prea iute. Se bea doar seara, nu se amesteca decat eventual cu bere, si doar in locul special amenajat pentru conversatii inteligente.