luni, 27 iunie 2016

Standarde de anii '60 la Transurb Galati

foto: Digi24
Declaratia conducerii Transurb cu privire la absenta climatizarii in mijloacele de transport in comun a facut inconjurul internetului in zilele trecute. Au reactionat peste 20.000 de oameni. Conditiile de calatorie sunt un pericol pentru sanatatea publica. Intrebata de catre cotidianul Viata Libera cu privire la acest subiect, directorul general al societatii, doamna Genica Totolici, a oferit urmatoarele raspunsuri:

"Niciunul dintre autobuzele pe care le avem in parcul auto, destinate transportului de calatori in oras, nu dispun de sisteme de aer conditionat. Asa au iesit din fabrica si asa le-am cumparat si noi."


Astfel administratorul se auto-critica, sustinand ca, cu buna stiinta, au fost achizitionate autobuze fara climatizare (utilizate in strainatate in aeroporturi pentru transfer de la terminal, la avion, adica calatorii de sub 1 minut), desi perioadele de canicula sunt binecunoscute in Galati. Mai mult, se stia deja ca o mare parte dintre calatorii galateni sunt pensionari si copii. Caldura din autobuze poate fi fatala pentru acestia. O astfel de situatie este inacceptabila intr-un oras european, in 2016, cu un buget anual al Primariei de 100 milioane euro. Astfel, administratorul Transurb ar fi trebuit sa solicite Consiliului Local suplimentarea fondurilor pentru achizitia respectiva, sa solicite Primariei Galati aplicarea de urgenta la o finantare europeana sau, in caz contrar, sa nu accepte achizitia si punerea in pericol a vietii galatenilor, batranilor si copiilor, prin demisie de onoare.

A doua parte a raspunsului:Vreau sa va spun ca nicaieri in tara nu exista autobuze dotate cu aer conditionat. 



Mentionam faptul ca Barladul, Brasovul, Clujul si Alba detin, in cvasitotalitatea parcului, autobuze cu aer conditionat. Dintre acestea, Barladul a privatizat transportul in comun, Brasovul a modernizat prin fonduri europene intregul sistem (statii, sistem ticketing, etc.), iar Alba a primit premiul pentru cel mai bun sistem de transport in comun din Europa. In afara de aceste orase, Constanta, Timisoara, Bucuresti, Pitesti, Craiova detin autobuze cu aer conditionat, desi nu in totalitate, dar in cazul acestor municipii, parcul este reimprospatat in mod constant.

A treia parte a raspunsului este: "Montarea unui astfel de sistem pe un autobuz ar insemna o cheltuiala pe care nu ne-o putem permite, plus ca astfel am scoate si autobuzul din circuit pe perioada acestei operatiuni".

O intrebam pe doamna director cat considera ca valoreaza viata unui batran? Cum adica nu ne-o putem permite? Exista posibilitatea accesarii de finantari europene, solicitarii unei suplimentari din Bugetul Local sau chiar o finantare interna. De la disparitia de pe trasee a microbuzelor Maxi-Taxi, incasarile Transurb au crescut de 4 ori, ceea ce face Transurb o companie nu numai solvabila, ci chiar profitabila. Care este destinatia acestor sume?

Nu in ultimul rand, doamna director afirma ca modernizarea ar trebui realizata scotand autobuzul din circuit. Nimic mai fals. Autobuzele sunt introduse sau extrase de pe traseu (sau ar trebui sa fie) dupa un orar clar, in functie de incarcarea pe care o livreaza orasul. Dimineata si dupa-amiaza sunt mult mai multi calatori decat in restul zilei. De asemenea, autobuzele sunt garate pe timp de noapte, cand ar putea fi realizate operatiuni de modernizare. Similar si in week-end. La o simpla cautare pe internet, identificam firma WEBASTO Clima, specializata pe montarea de astfel de aparate, unde acestia specifica tocmai rapiditatea instalarii, nivelul ridicat de eficienta, costul scazut de utilizare, si altele. Detalii aici (Disclaimer: nu avem vreo legatura cu aceasta companie iar scopul nu este promovarea produselor acesteia, ci doar reliefarea disponibilitatii si diversitatii solutiilor tehnice)



Transurb sustine, de asemenea, faptul ca aceste sisteme nu sunt eficiente si cresc consumul, datorita inchiderii si deschiderii usilor. Aparte de faptul ca acest lucru este neadevarat, tehnologia pentru climatizarea autobuzelor incluzand perdele de aer in dreptul usilor, nu putem decat sa zambim la acest argument si sa notam, din nou, faptul ca achizitia acestor autobuze diesel, al caror consum ar creste, a fost realizata nu mai devreme de anul trecut. Din nou, punem intrebarea: costul motorinei este mai important decat viata unui om si confortul cetatenilor?


foto: Presa Galati Braila
AUTOBUZ DIESEL CU MOTORUL IN FLACARI

Nu in ultimul rand, adresam doua intrebari:

1. Care sunt proiectele de finantare europeana pe care Transurb le-a sustinut in ultimii 15 ani, pentru modernizarea parcului auto?
2. Doamna director Genica Totolici utilizeaza zilnic transportul in comun?

In lumina celor de mai sus, in continuare se afla o petitie online pentru demiterea doamnei Genica Totolici de la conducerea Transurb si implementarea unui nou management, cu criterii de performanta clare, evaluate trimestrial si anual. Pana la acest moment s-au strans 400 de semnaturi. PETITIE

Despre blog

Imagineaza-ti ca faci ca un cocktail cu gust de administratie, urbanism, societate civila din Galati, ONG-uri, putina politica si antreprenoriat. Se amesteca totul cu poze cu labradori, DIY si se adauga cugetari adanci. Se presara foarte putina politica internationala si nu foarte multa economie, cat sa nu fie prea iute. Se bea doar seara, nu se amesteca decat eventual cu bere, si doar in locul special amenajat pentru conversatii inteligente.