joi, 4 februarie 2016

Reabilitarea unei strazi la Galati costa cat o autostrada.

De pe pagina de Facebook al lui Dan Catalin Predescu, aflu faptul ca Primaria a aprobat bugetul pentru reabilitarea strazii Calea Prutului si prelungirea acesteia, Str. Basarabiei.

Sunt mai multe comentarii de facut aici:

1. Bugetul este enorm.

Citez din Dan Catalin Predescu, cu care sunt total de acord: "S-au alocat 145 Milioane lei, deci 35,3 Milioane lei / km. Conform CNADNR, standardele de cost sunt urmatoarele:

3,1 Milioane lei / km - reabilitare drum national.
5,3 Milioane lei / km - construire drum national.
5,9 Milioane lei / km - construire AUTOSTRADA.

Deci reabilitarea strazii este de 6 ori mai scumpa decat o autostrada si de 11 ori mai mult decat reabilitarea unui drum national." Citatul este inexact, dar fondul ramane.

Foto: Dan Catalin Predescu
Eu unul cred ca fie este o greseala, fie este o gluma proasta. Imi permit sa fac urmatoarele adaugiri.

Inteleg ca proiectul contine urmatoarele componente:

- reabilitarea rețelei edilitare subterane
- reabilitarea carosabilului
- modificarea zonei carosabile și a trotuarelor, pentru amenajarea de parcări noi și piste pentru bicicliști
- reabilitarea trotuarelor
- reabilitarea semnalizării rutiere
- repararea celor două pasaje subterane de pe Calea Prutului
- modernizarea sistemului de iluminat stradal
- înnoirea mobilierului urban
- reabilitarea peisagistică a spațiilor verzi existente și crearea unor spații verzi noi
- modernizarea căii de rulare a tramvaielor (linii, macazuri, peroane, rețea de alimentare)
- mutarea în subteran a tuturor rețelelor de cabluri aeriene (canalizații speciale introduse în trotuare.

Intr-adevar, trebuie sa recunoastem faptul ca toate acestea sunt necesare, dar costurile de realizare nu ajung sub nici o forma la 7,8 Milioane Euro / Km.

Pe langa acest proiect, care pare absolut aberant, pe langa alte proiecte absolut aberante ale Primariei Galati, fac si eu urmatoarele precizari:

2. Pretul s-ar putea justifica doar in cazul in care, in proiect, este inclusa si subtraversarea Str. Domneasca, Str. Traian, Str. Cosbuc, Str. Siderurgistilor (auto si tramvai) si un pasaj suprateran auto de intrare pe / de pe Drumul Viilor.

3. In masura in care la Gara de Calatori, a fost demontata linia de tramvai, este obligatorie crearea unui nou punct intermodal in dreptul pasajului peste calea ferata. Astfel, de la gara se poate merge pe trotuar rulant pana la statia de tramvai dinainte de pod, si totodata conecta zona din valea orasului la o eventuala infrastructura de ciclism, creand un punct de parcare a bicicletelor in zona actualei parcari auto. O statie de taxi se poate amenaja la gara, iar autobuzele deja au statie in zona. Ar fi intr-adevar prima statie intermodala din Galati.

4. E laudabil ca se doreste sa se faca piste de biciclisti. Sper ca proiectul sa fie serios, iar pistele sa fie facute pe carosabil si nu pe trotuar. Desi mai demult Primaria promitea ca toate strazile care se reabiliteaza vor avea prevazute piste de biciclisti, acest lucru, nici pe str. Traian, nici pe celelalte strazi reabilitate, nu s-a intamplat.

5. Trasarea unor linii pe asfalt nu este suficienta pentru incurajarea ciclismului. Trebuie instalate semne de circulatie si semafoare speciale pentru ciclistim, precum si crearea unei retele integrate. Exista la ora actuala un masterplan municipal de ciclism realizat de asociatia ROTARACT, care a fost partial integrat in Planul de Mobilitate Urbana (un alt document controversat, care a inceput bine si s-a terminat prost)

6. Sper ca iluminatul stradal sa fie realizat cu panouri foto-voltaice, becuri cu LED si statii WiFi pe fiecare stalp. Altfel inlocuim un sistem vechi cu un sistem nou dar le fel de prost si energofag. Exista companii care ar face investitia pe banii lor, daca au posibilitatea de a echivala investitia cu publicitate pe stalpi sau pe internet.

7. E laudabil faptul ca se doreste sa se construiasca canivouri pentru coborarea tuturor cablurilor in subteran, dar acestea vor trebui sa fie pozitionate pe trotuar, pentru a nu opri traficul in momentul unor interventii.

8. Trotuarele ar trebui pavate cu dale ecologice (sau cu granit, disponibil din plin in depozitele Primariei) si nu asfaltate. Astfel, pe langa respectarea mediului inconjurator, se va putea interveni peste canivouri, fara deteriorarea covorului asfaltic si reasfaltare. De asemenea, utilizand granitul deja existent in depozite, s-ar eficientiza costurile de constructie.

9. Linia de tramvai ar trebui extinsa inspre port, zona industriala veche a municipiului si mergand pe vechiul traseu, pe la cladirea Vamii, cu intoarcere in spate la ICEPRONAV. Existenta a numeroase Maxi-Taxi-uri pe acest traseu dovedeste faptul ca cerere de transport de calatori exista, iar viitorul in transportul in comun urban este reprezentat de tramvai, pe care noi l-am desfiintat cu spor in ultimii 20 de ani si am ingropat bani in autobuze diesel.

10. Un astfel de proiect nu are ce sa fie finantat din bugetul local, pentru ca nu se incadreaza la categoria proiectelor cu Return on Investment. De asemenea, fiind fundamental vorba de reabilitarea unei strazi, sa speram ca Primaria nu va apela la un imprumut, pentru a-i indatora pe copiii si nepotii nostri. Singura situatie in care implementarea acestuia s-ar justifica ar fi pe fonduri europene, adica cu o contributie de maxim 1,44 Milioane Euro, din bugetul Primariei. Cam atat costa birocratia / luna, la Galati.

Nu isi face nimeni iluzii cu privire la faptul ca proiectul final ar respecta conditiile de mai sus, asa ca, in lipsa acestora, nu ne ramane decat sa presupunem ca proiectul e pur si simplu supra-bugetat.

Sunt foarte curios daca un astfel de proiect ar atrage atentia societatii civile iar aceasta s-ar capacita sa il opreasca sau macar sa il imbunatateasca.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Multumesc pentru comentariul adaugat. Foarte constructiv!

Despre blog

Imagineaza-ti ca faci ca un cocktail cu gust de administratie, urbanism, societate civila din Galati, ONG-uri, putina politica si antreprenoriat. Se amesteca totul cu poze cu labradori, DIY si se adauga cugetari adanci. Se presara foarte putina politica internationala si nu foarte multa economie, cat sa nu fie prea iute. Se bea doar seara, nu se amesteca decat eventual cu bere, si doar in locul special amenajat pentru conversatii inteligente.