miercuri, 6 ianuarie 2016

Cum atragem investitori? Pod, tunel sau parc industrial?























In Galati nu au venit si nici nu vor veni investitori in industrie dintr-un motiv foarte simplu, oricat s-ar strofoca autoritatile locale sa convinga industriasi ca construiasca fabrici si uzine. Motivul are legatura cu geografia. Ne-am obisnuit sa punem o placa si ii auzim pe politicienii locali cum bat campii ca Galati-ul e intr-un punct strategic, ca suntem noi poarta spre Orient, ca avem noi boghiu rusesc la trenuri si ce mare avantaj e asta, ca avem noi Dunare si cum o sa avem si tunel pe sub ea si bla si bla si bla ... Daca ar fi fost acestea niste avantaje atat de mari, la viteza cu care se misca economia globala si informatiile in prezent, credeti-ma, investitorii ar fi venit fara sa aiba nevoie de vreo scutire de 2 Euro la vreo taxa locala. Cand un industrias investeste 100 de milioane de euro intr-un loc, nu face calculele asa.

Si nu vreau sa aud despre japonezii de la Braila (a caror investitie nu depaseste 30 milioane euro, ceea ce, pentru o comunitate de 200.000 de locuitori este foarte putin), pentru ca acolo a fost altceva. Desi tot internetul si toata presa a lovit in Primarie, cine cunoaste cazul, stie ca au existat cu totul alte motive din care fabrica se deschide acolo. Si fie vorba intre noi, chiar si asa, chiar daca e la Braila, foarte bine ca e. Sunt convins de faptul ca cei de la Yazaki vor angaja pe baza de competenta si nu pe baza de unde ai buletinul asa ca avand in vedere ca pana acolo faci 30 de minute cu masina, nu ii impiedica nimeni pe galateni sa aplice la un job, asa cum nu ii impiedica nimeni pe o gramada de braileni sa lucreze la Arcelor Mittal. Cunosc vreo 10 cazuri si probabil ca sunt mult mai multi.

Dar sa revenim la subiect. Noi unitati economice, in domeniul productiei, nu vom vedea la Galati dintr-un singur motiv: nu avem autostrazi. La acest moment nu exista nici un proiect care sa lege o viitoare autostrada de comunitatea Galati - Braila. Si nici nu va exista o prioritate guvernamentala in acest sens in urmatorii 30 - 40 de ani. Un capitalist isi va calcula costul cu transportul pana la punctul de desfacere in pretul final de vanzare pe unitatea de produs. De ce sa deschida la Galati si nu la Bucuresti, Pitesti, Ploiesti, Constanta sau orice alte orase traversate de o autostrada sau care macar sunt pe harta autostrazilor viitoare, a coridoarelor europene de transport rutier? Absolut nici un motiv. Pana cand potentialii industriasi nu vor fi capabili sa isi transporte marfurile produse aici, pana la unul dintre cele trei huburi existente in Romania la acest moment (Constanta, Bucuresti, Brasov) cu costuri de transport la standard de autostrada, sa nu mai speram!

Totusi, exista o varianta. Fereastra de oportunitate despre care vorbesc se refera la mai multe "motoare de dezvoltare" (ca asa e la moda acum sa spunem) ale eonomiei locale, Primul este compus din sectorul serviciilor IT si sectorul naval, in special cel de proiectare si consultanta navala. In Galati si in Braila detinem o expertiza foarte valoroasa, Facultatea de Informatica produce absolventi destul de competitivi pe piata muncii, Facultatea de Nave si Inginerie la fel. Pentru corporatiile sau multinationalele din aceste domenii nu sunt necesare autostrazi ci teava de net iar importante sunt urmatoarele: expertiza, costul cu resursa umana si accesibilitatea geografica.

Teava de net este autostrada celor care lucreaza in astfel de zone. Fara internet nu se poate face transfer de produse, nu se poate face "desfacere". Vestea buna: avem!

Expertiza este cea de-a doua conditie sa poti primi investitori in aceste domenii. Astazi la Galati lucreaza in jur de 1500 de angajati in companii pe post de programator si inca 1000 pe alte posturi, tot in domeniul IT, La acestia se adauga pana in 1000 de angajati la companii din domeniul proiectarii si consultantei navale. In total, in aceste arii sunt in jur de 3000 de angajati. Avand in vedere ca la Arcelor Mittal au mai ramas vreo 5000 de angajati directi, eu zic ca cele prezentate mai sus sunt sectoare cu potential. Iar valoarea adaugata, respectiv salariile din aceste domenii sunt mult mai mari decat cele din siderurgie, si in general din productie. Pe de alta parte, Universitatea Dunarea de Jos este capabila sa livreze in continuare forta de munca calificata in aceste domenii. Dealtfel o si livreaza dar aceasta forta de munca, dupa ce este specializata la Galati migreaza catre Bucuresti sau alte orase dezvoltate. Trenul rapid al dezvoltarii in acest domeniu l-am pierdut demult, in favoarea Iasi-ului si in favoarea Cluj-ului. Este foarte greu ca Galati-ul si Braila sa se dezvolte la nivelul acestora. Totusi, inca putem prinde acceleratul. Vestea buna: expertiza avem!

Ceea ce nu avem este accesibilitate. Orice oras care a izbandit in aceste domenii a facut-o punandu-si la dispozitia pietei internationale resursa umana disponibila. Cum? Investim 7 - 10 milioane euro  (din fonduri europene, ceea ce inseamna 2 -3 sute de mii de euro de la bugetul local - cat doua concerte si trei editii ale sarbatorilor Galati-ului) intr-un aeroport care poate fi finalizat intr-un an. Astfel, in loc sa facem pana la Bucuresti 5 ore cu trenul, 4 ore cu Maxi Taxi sau 3 ore cu masina, incalcand flagrant codul rutier si jucandu-ne dea "v-ati ascunselea" cu radarele, facem 30 de minute pana pe Otopeni, 2 ore pana la Viena, Roma, Atena, Praga, Varsovia, Ankara, Istanbul, 1 ora pana la Cluj, Sofia, Chisinau s.a.m.d. Dar cel mai important lucru, CEO-ul Siemens pe Europa de Est poate ajunge in 1h si 30 de minute din biroul sau de la Viena, la Galati.

Cele trei conditii sunt, in mod evident, necesare dar nu suficiente pentru ca Oracle sau Microsoft sau IBM sa relocheze aici, dar reprezinta minimul necesar pentru ca ulterior, eventualele facilitati oferite de municipalitate, sa tenteze pe cineva. Si ca sa fiu clar, aceasta fereastra de oportunitate nu va mai sta, nici ea, foarte mult timp, deschisa, pentru ca cine stie economie stie si ca orasele din Romania nu numai ca sunt la concurenta unul cu celalalt, dar cu cat trece mai mult timp, cu atat diferentele se adancesc. Repet: fereastra nu va mai sta mult deschisa. Despre cum ii aducem pe calculatoristi la Galati, in postarea urmatoare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Multumesc pentru comentariul adaugat. Foarte constructiv!

Despre blog

Imagineaza-ti ca faci ca un cocktail cu gust de administratie, urbanism, societate civila din Galati, ONG-uri, putina politica si antreprenoriat. Se amesteca totul cu poze cu labradori, DIY si se adauga cugetari adanci. Se presara foarte putina politica internationala si nu foarte multa economie, cat sa nu fie prea iute. Se bea doar seara, nu se amesteca decat eventual cu bere, si doar in locul special amenajat pentru conversatii inteligente.