In data de 15 martie 2016 s-au lansat doua linii de finantare. Una dintre ele ofera posibilitatea administratiilor de a construi sosele de centura, asa numitele centuri ocolitoare, destinate traficului de marfa si de pasageri. Documentatia poate fi citita aici. (este vorba de masura 6.1 a Programului Operational Regional)
Suma alocata pentru acest tip de proiecte este de 808 milioane Euro, iar finantarea va functiona pe principiul "primul venit - primul servit". Mai jos se afla o propunere mai veche, cuprinsa intr-o strategie de dezvoltare a municipiului Galati. Lungimea acesteia ar ajunge la 50 de Km, adica, conform standardelor CNADNR, daca aceasta s-ar construi la standard de autostrada (4 benzi cu separator de sens, si doua benzi de urgenta cu parapet de protectie), proiectul nu ar costa mai mult de 60 - 70 milioane Euro.
Autoritatile locale, in prezent, arunca Galati-ul cu inca 20 de ani in urma celorlalte orase, din cauza faptului ca nici macar nu au depus un proiect de finantare. Aceste linii de finantare erau anuntate de mai mult timp. Ghidurile au fost lansate in consultare publica. A doua zi, pe data de 16 martie, ar fi trebuit ca autoritatile locale sa fi avut proiectul deja scris, sa realizeze ultimele modificari si sa il depuna la Minister. Acest lucru nu numai ca nu s-a intamplat, ci aceasta nici nu pare o prioritate a dansilor.
Astfel, la Galati, cel putin pana in 2030, adica inca 15 ani, nu va exista centura ocolitoare, pentru ca politicienii deja nu se mai gandesc decat la alegeri.
foto: Viata-Libera |
Despre acest subiect, Viata Libera a mai scris aici.
Dar de ce sa ne dorim aceasta centura?
Condamnare la subdezvoltare
Primul, si cel mai important motiv, este faptul ca astfel, am putea avea o sansa ca ulterior sa ne aflam pe o harta europeana a construirii de autostrazi. In prezent, pana la Galati, sunt prevazute doar drumuri expres, fie din directie Drajna, Slobozia, fie din directia Buzau. Inexistenta unor planuri de a aduce autostrada pana la Galati nu reprezinta doar un esec al politicienilor care au reprezentat la Bucuresti Galati-ul pana in prezent, ci si o condamnare cinica a acestui oras la subdezvoltare economica. Construirea unei centuri in regim de autostrada, ne-ar da macar aceasta perspectiva.
Transportul de marfa
Cel de-al doilea motiv foarte important este deservirea reala a unui viitor Parc Industrial cu adevarat functional. Fie ca vorbim de un parc industrial pe actuala platforma SIDEX, fie ca vorbim de Zona Libera din Port, de un terminal multimodal la Dunare, de parcul expozitional propus pe amplasamentul actualului "asa zis" Parc Industrial, sau de un campus tehnologic construit in cartierul Dimitrie Cantemir, toate, dar absolut toate aceste proiecte de dezvoltare economica ar necesita o astfel de centura ocolitoare in regim de autostrada. Fara accesul de mare tonaj, acestea ar functiona la sub-jumatate din capacitate.
foto: Viata-Libera |
Poluare si distrugerea infrastructurii
Cel de-al treilea dar nu cel din urma motiv este fara indoiala faptul ca in prezent, intregul transport de marfa de mare tonaj traverseaza o parte din oras si o zona rezidentiala, lucru absolut nepermis in orice oras civilizat. Acest lucru genereaza atat poluare in zona, si costuri asociate problemelor de sanatate ale polulatiei, cat si distrugerea infrastructurii existente. Masinile de mare tonaj traverseaza zone, de multe ori proaspat reabilitate, provocand un grad de uzura extrema a asfaltului abia turnat. Astfel, la Galati, ceea ce modernizam azi, se distruge maine. Demararea urgenta a construirii unei centuri ocolitoare ar rezolva aceasta grava problema.
foto: Viata-Libera |
Locuri de munca
Ultimul motiv este injectia de cash pe care un astfel de proiect ar realiza-o in economia locala. Cel putin doua companii de constructii din Galati ar avea in continuare de lucru. Constructia ar dura minim 3 ani iar acest proiect ar angrena peste 1000 de muncitori directi si alti 500 indirecti. Valoarea sa ar contribui integral la economia locala.
Realitatea este ca Galatiul este in prezent condamnat la subdezvoltare. Unde sunt proiectele? Proiecte nu exista, iar galatenii vor inghiti in scurt timp inca o portie mare de promisiuni fara acoperire. Singura solutie pare a fi o noua trezire a societatii civile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Multumesc pentru comentariul adaugat. Foarte constructiv!