vineri, 19 februarie 2016

Un plan concret pentru pietonalizarea Str. Domneasca.

Dupa cum am mai scris, peste tot in Europa se iau masuri curajoase de evacuare a traficului auto din centrele oraselor. La Galati este necesara o administratie reformatoare care sa implementeze principiul urbanistic al permeabilitatii filtrate (permiterea tipurilor diferite de trafic pe diferite strazi, in diferite intervale temporale), a strazilor cul-de-sac, a sensurilor unice si a unei structuri de transport de tip "fused grid".

In al doilea rand, urbanistii si politicienii actuali inca nu au aflat ceea ce au aflat cei din strainatate sau din Ardeal, si anume: conceptul de "fluidizare a traficului" nu functioneaza. Nu exista. Nici macar nu mai este predat studentilor. Daca ai mult trafic pe o strada si o largesti, nu fluidizezi nimic. Vei aduce pe acolo si mai mult trafic iar blocajele vor deveni si mai mari. Acest lucru nu se datoreaza, asa cum se credea pana in prezent, cresterii parcului auto (desi, si acesta este un factor), ci se datoreaza optionalitatii. Acea strada va fi alegerea si mai multor conducatori auto. Trebuie sa invatam cat mai repede acest lucru pentru a nu face greselile pe care le-au facut cei din Vest odata cu politicile de largire si strapungerile realizate, politici care acum ii costa foarte mult.

Implementarea acestor principii este de multe ori un demers ce sperie. De fiecare data cand vorbim de pietonalizarea Strazii Domneasca, apar multe obiectiuni din partea celor care sunt obisnuiti cu status-quo-ul.

Realitatea este ca, inclusiv la Galati, se dovedeste inca o data ca, odata transformata o strada in pasaj pietonal sau cu sens unic, nimeni nu isi mai doreste revenirea la traficul initial. Pentru a dovedi acest lucru, sa apelam la urmatoarele trei exemple:

1. Aleea pietonala de la P-uri: in anii 90 inca se mai circula cu masina, fiind traseul principal pentru a ajunge pe Faleza Dunarii. Odata cu inchiderea circulatiei, au existat numeroase proteste, atat din partea conducatorilor auto, nevoiti sa ocoleasca pe Str. Navelor, ulterior pe Str. Prelungirea Traian, cat si din partea detinatorilor de autoturisme de la blocurile invecinate, nevoiti acum sa parcheze la Scoala 26, la Spicul sau in spatele P7, si fiind obligati sa faca cativa pasi in plus pana la scara blocului.



Intrebare: Mai concepe cineva acum, ca aleea P-urilor sa fie redata traficului? Categoric nu. Cu totii am acceptat ca beneficiile depasesc cu mult costurile.

2. Aleea pietonala de la V-uri a fost integrata mai nou intr-un PUZ fara viziune, realizat dupa niste principii total invechite. Acest PUZ prevede redarea aleii, circulatiei auto si realizarea, astfel, a unei strapungeri din Str. Traian, in Str. Nicolae Balcescu. Din fericire au existat obiectiuni si proteste din partea riveranilor, care nu au fost de acord cu acest lucru. Aleea va ramane pietonala datorita faptului ca cetatenii simt ca asa e mai bine. In documentul Primariei, conform Viata Libera„Artera carosabilă se va realiza numai dacă vor apărea disfuncţii importante în fluenţa traficului după modernizarea şi lărgirea străzii Traian” Este evident ca aceste disfunctii vor aparea, dar din motivele prezentate mai sus, si anume ca largirea unei strazi nu fluidizeaza nimic, ci produce si mai mult trafic.



Invatamintele care trebuie totusi trase din acest exemplu sunt, totusi, clare: odata transformata o strada in pietonala, nimeni nu mai doreste sa revina la trafic.

3. Cel de-al treilea exemplu este chiar Str. Domneasca. In anul 2001, dupa foarte multe controverse, s-a luat decizia de a transforma Str. Domneasca si Str. Balcescu, in strazi cu sens unic, una cu sens spre centrul orasului, cealalta in sens invers. Si atunci au existat foarte multe opinii impotriva acestor masuri, obiectii si proteste din partea riveranilor, celor care aveau locul de munca in zona sau restului conducatorilor auto. Acum, daca realizam un sondaj, NIMENI nu ar fi de parere ca pe aceste strazi ar trebui sa implementam din nou doua sensuri. Nu in ultimul rand, a fost facuta o propunere de transformare a Aleii Scolii din strada cul-de-sac (fundatura),  in strada de legatura. Si aici, cetatenii au protestat. 



Trebuie sa acceptam faptul ca aceste politici de pietonalizare, de sens unic, de instalare de "fundaturi" doar pentru traficul auto, functioneaza si trebuie extinse si nu restranse. Iar politicienii sa fie convinsi ca sunt, totodata, si un izvor nesecat de popularitate.

Propunem aici o strategie concreta de transformare a Str. Domneasca in strada cu trafic filtrat, care pleaca de la urmatoarele realitati:

Destinatia conducatorilor auto care merg pe Str. Domneasca, se afla tot pe Str. Domneasca. Punctele de interes sunt: Magazinul Winmarkt, Primaria Galati, Universitatea (rectorat), Prefectura, LVA (cu acces din Eroilor), Politia Rutiera, Corpul AS al Universitatii, Camine Studentesti si Gradina Publica. Astfel, peste 80% din acest trafic poate fi considerat trafic riveran.

O mica parte a traficului de pe Str. Domneasca este trafic de tranzit, adica trafic pentru a atinge alte puncte municipale, principalul fiind Bariera Traian, iar acesta putand fi usor preluat de Bulevardul Cosbuc.

Programul de filtrare pe care il propunem, avand in vedere aceste realitati, este un program in trei faze:

Faza 1 - faza de testare 01. Mai.2016 - 01.Iunie.2016

Inchiderea, pe timp de week-end,  traficului auto, cu urmatorul program:

  1. Weekend 1: de la Hotel Galati la Parcul Eminescu.
  2. Weekend 2: de la Hotel Galati la Parcul Eroilor.
  3. Weekend 3: de la Hotel Galati la Parcul Eroilor & de la Intersectia Str. Domneasca cu Str. Garii.
  4. Weekend 4: de la Hotel Galati la Parcul Eroilor & de la Intersectia Str. Domneasca cu Str. Basarabiei.

NOTE:
  • Accesul catre punctele de interes de mai sus se poate realiza prin strazile adiacente.
  • Acces preferential al riveranilor si angajatilor, cu autoturism propriu, cu viteza limitata la 5km/h, pe maxim 2 benzi. Acces preferential al mijloacelor de transport in comun (viteza maxima 20 km/h), pe maxim 2 benzi. Dovedirea domiciliului se realizeaza pe baza de buletin, in parteneriat cu Politia Locala Rutiera.
  • Anunt public catre detinatorii de spatii comerciale, cu privire la posibilitatea amplasarii temporara de terase si expozitoare pe spatiul public, precum cele de pe strazile comerciale din alte orase, cu transmiterea regulamentului ce trebuie respectat si cu orarele de functionare permise.
  • Anunt public catre Asociatiile Non-Guvernamentale, cu privire la posibilitatea manifestrilor artistice urbane si sportive.
Alte detalii tehnice de specialitate cu privire la acces, parcari, etc., pot fi implementate de catre comisiile de specialitate.

Faza II - faza de planificare 01.Iunie.2016 - 01.Octombrie.2016

Redactarea unui proiect pe termen lung pentru pietonalizarea Str. Domneasca, care sa includa:
  1. Sistem electronic de control acces pentru riverani si angajati.
  2. Investitii in parcari suplimentare subterane si de suprafata, in capetele strazilor adiacente, pentru asigurarea necesarului de locuri de parcare.
  3. Investitii in piste de biciclete pe intreaga lungime a Str. Domneasca.
  4. Investitii in linia de transport in comun de pe Str. Domneasca: troleibuz de capacitate mica.
  5. Investitii statii multimodale de transport la principalele intersectii: Hotel Dunarea, Palatul Prefecturii, Liceul de Arte, Gradina Publica.
  6. Refacerea pavajului istoric din granit, a corpurilor de iluminat si a mobilierului stradal, pentru readucerea lor la stilul clasic al epocii interbelice.

Aplicarea la un proiect de finantare europeana pentru acoperirea investitiilor prezentate mai sus.

Stabilirea unui program de filtrarea de weekend care continua pana la finele anului 2016.

Redactarea unui regulament de acces si a unui regulament comercial de utilizare a spatiului public.

Faza III - faza de implementare 01.Octombire2016 - 01.Martie.2017

Implementarea graduala a tuturor modificarilor urbanistice:

1. Hotel Dunarea - Parcul Eminescu.
2. Parcul Eminescu - Parcul Eroilor
3. Parcul Eroilor - Intersectia Str. Garii.
4. Intersectia Str. Garii - Intersectia Str. Basarabiei.
5. Intersectia Str. Basarabiei - Gradina Publica.

Ce obtinem?
  1. Cresterea imobiliarelor: in imobiliare, spatiile rezidentiale aflate in zone pietonale beneficiaza de o crestere a pretului de pana la 40%, dupa reconversia acestor zone. Astfel, toate apartamentele de pe Domneasca isi vor creste valoarea.
  2. Mall urban: chiriile pentru imobilele de pe strazile pietonale sunt intotdeanua echivalente cu chiria practicata intr-un mall. Strazile pietonale sunt considerate mall-uri urbane in aer liber.
  3. Durata de viata a constructiilor creste. Este bine cunoscut faptul ca traficul auto are un impact major asupra fundatiilor si structurilor de rezistenta ale cladirilor. Cladirile istorice de pe Str. Domneaca, inclusiv blocurile apropiate de centru, nu au fost proiectate pentru gradul de vibratii generat in prezent de trafic. Cu atat mai putin cladirea Universitatii, Palatul Prefecturii, precum si celelalte cladiri vechi. Acestea ar avea numai de castigat, iar proprietarii ar putea obtine venituri din inchiriere, pentru a efectua consolidari.
  4. Cetatenii ar avea o promenada suplimentara, copiii un loc pentru alergat, tinerii pentru a iesi seara la terase sau la plimbare. Am beneficia de o alternativa la Faleza Dunarii, care vara este foarte aglomerata.
  5. O injectie de 20 - 30 milioane Euro in economia locala, gratie proiectului de finantare prin fonduri europene.
  6. Aprox. 500 de noi slujbe in domeniul comercial, datorita dezvoltarii magazinelor, restaurantelor si altor spatii publice de pe Str. Domneasca.
Observatie: In multe dintre discutiile purtate, inclusiv cu reprezentanti ai Primariei, exista o teama de a lua astfel de masuri, macar pana la finalizarea proiectului de largire a bulevardului Traian, pana la intersectia cu Str. Brailei.

Avem urmatoarele lucruri de obiectat:

1. Largirea Blvd Traian nu va face altceva decat sa aduca si mai mult trafic in zona Potcoava. Cu alte cuvinte, pe strada, dupa finalizarea proiectului, la Potcoava si pe Brailei va fi si mai aglomerat decat este in prezent.

2. Avand in vedere faptul ca traficul pe Domneasca este unul riveran, de destinatie si nu de tranzit, cu exceptia zonei de Nord, dupa caminele de studenti, foarte putin din traficul de pe Domneasca va fi preluat de artera Traian. Nesemnificativ de putin. Din acest motiv, nu numai ca largirea programata este inutila sau chiar provoaca deservicii, dar un eventual argument cu privire la amanarea pietonalizarii pana dupa finalizarea proiectului de largire, este invalidat de sute si sute de studii urbanistice efectuate in strainatate.

Concluzionand fara patima, credem ca decizia de pietonalizare a acestei frumoase strazi istorice, filtrand gradual traficul in functie de mijlocul de transport, de ziua din saptamana, de scopul calatoriei si de alte criterii, trebuie luata cu curaj, cu inteligenta si implicand societatea civila, ea fiind in final inevitabila.

In toate marile orase ale Romaniei, in perioada comunista, strazile istorice au fost deschise traficului. Brasov, Iasi, Sibiu, Constanta, Timisoara, peste tot. De fiecare data, cand au aparut primele propuneri pentru filtrarea traficului pe aceste artere, si transformarea lor in artere comerciale, au existat tot soiul de controverse. Si de fiecare data cand administratia si-a pus in aplicare planul, ulterior s-a ajuns la concluzia ca decizia a fost buna. Este valabil chiar si la Braila.

Un caz similar cu Str. Domneasca, este Bulevardul Stefan cel Mare din Iasi. Fiind student in 2006, parcurgeam des acest bulevard. Traficul era unul foarte intens, era una dintre principalele rute de traversare a municipiului. S-a luat decizia inchiderii si transformarii sale in strada pietonala, iar nimeni nu isi imagineaza acum cum a fost posibil altfel.

INAINTE

DUPA
Ca un ultim argument: Bulevardul Kiseleff, unul dintre cele mai aglomerate bulevarde din Romania, pe timp de vara, se inchide in weekend iar bucurestenii pot desfasura activitati sportive si artistice.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Multumesc pentru comentariul adaugat. Foarte constructiv!

Despre blog

Imagineaza-ti ca faci ca un cocktail cu gust de administratie, urbanism, societate civila din Galati, ONG-uri, putina politica si antreprenoriat. Se amesteca totul cu poze cu labradori, DIY si se adauga cugetari adanci. Se presara foarte putina politica internationala si nu foarte multa economie, cat sa nu fie prea iute. Se bea doar seara, nu se amesteca decat eventual cu bere, si doar in locul special amenajat pentru conversatii inteligente.